zaterdag, januari 20, 2018

Cyprus III Kyriazis Medical Museum

In het centrum van Larnaca, in een klein steegje (Karaoli and Demetriou 35) bevindt zich het Kyriazis Medical Museum. Je loopt er zo voorbij, maar niet doen, want het is een echte aanrader. De entree is gratis, je kunt wel een donatie doen. Het museum is opgericht in 2011, door de beroemde arts Marios Kyriazis. Een groot onderzoeker, desondanks was hij zelf aanwezig toen wij het museum bezochten. Let op, de openingstijden zijn beperkt: elke woensdag en zaterdag van 9:00 uur tot 12:00 uur.


Het museum heeft een prachtige verzameling medische instrumenten uit allerlei tijdperken. Hoe ouder de instrumenten, hoe gruwelijker ze eruit zien. Vooral het blaaskatheteriseren, wat nu al geen pretje is, moet vroeger een ware gruwel zijn geweest. Verder liggen er oude documenten en boeken. Echt een schitterende verzameling. Ook het pand zelf is een bezichtiging waard, een traditioneel Cypriotisch stadshuis, wat er nog vrij oorspronkelijk uitziet.

Vanzelfsprekend moest ik weer eens naar het toilet. Ik vroeg aan Marios Kyziaris waar dat was. En hij vertelde dat hij dat wel wilde zeggen, maar dat ik voordat ik naar het toilet zou mogen, eerst een tekening moest maken. Ik dacht dat hij een grapje maakte, maar ik kreeg wat kleuren krijt in mijn handen en hij ging mij voor naar het toilet. Daar bleek een schoolbord te hangen en daarop moest dus eerst een medische tekening op gemaakt worden. Eigenlijk fantastisch, dat zouden ze op meer plaatsen moeten doen. Het is een klein voorbeeld, maar het geeft wel een beetje de aparte (in positieve zin) sfeer aan in het museum.



Marios Kyziaris komt uit een geslacht van dokters dat tot vier generaties teruggaat. Veel items in het museum waren eigendom van zijn grootvader Necleos Kyriazis. Marios zelf is dokter en gerontoloog. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan en hij doet voornamelijk onderzoek naar veroudering en het voorkomen daarvan. Kyziaris heeft een bijzondere mening over veroudering: hij vindt het onzin te geloven dat de natuur of God het menselijk leven heeft gecreëerd om het dood te laten gaan na verloop van tijd. Kyziaris is van mening dat de mens eeuwig zou moeten kunnen leven en zeker niet dood zou moeten gaan door veroudering. Er moet iets in ons zitten dat veranderd kan worden, zodat bij de dood je voort zal leven in een soort parallel universum of gewoon helemaal niet meer dood zult gaan en onsterfelijkheid werkelijkheid wordt.

Het huidige onderzoek van Kyziaris gaat over de invloed van technologie en kunst op het menselijk brein, dit zou ouderdomsziekten voorkomen. Technologie neemt ons leven meer en meer over, maar dit zou ons juist kunnen helpen. Als we bezig zijn met kunst en technologie, verhogen we de flow aan informatie in ons brein en dit heeft grote invloed op onze biologie. Precies de juiste, uitdagende hoeveelheid informatie zou een verandering in de menselijke evolutie moeten brengen en ouderdomsdysfunctie kunnen uitroeien.


Tijdens ons bezoek wist ik niet wie de man met de krijtjes was, ik vond hem gewoon origineel en vriendelijk. Pas later toen ik de meegenomen folder las, zag ik wat een geweldig onderzoek deze man doet. Wat had ik hem veel willen vragen. Ik ben bijna jaloers op iemand die echt met een studie bezig is die er toedoet en de mensheid verder zou kunnen helpen.




Geen opmerkingen: