woensdag, juli 06, 2011

Happy e(e)nd

Na jarenlang de dierenambulance geteisterd te hebben met leguanen, kon ik ze afgelopen zondag eens bellen over een doodgewoon, pasgeboren, eendenkuiken.

De dierenambulance doet op zich prima werk. En ja toen ik een leguaan had die een hartaanval kreeg, was ik blij dat ze kwamen (al was het te laat). Minder waren de keren dat ze kwamen omdat andere mensen, niet op de hoogte van reptielengedrag en -soorten, ze belden zonder mijn medeweten. Ik had destijds een leguaan, Simcha, die hield van buiten zonnen. Nu zijn leguanen vreselijk eigenzinnig, dus soms als ik weg wilde en hem riep dat hij binnen moest komen, luisterde hij niet, dus deed de deur dan maar gewoon op slot. (natuurlijk liet ik hem niet buiten als ik wist dat het te koud voor hem zou worden). Simcha maakte dan wel eens een ommetje door de stad, maar kwam altijd weer terug thuis. Tenzij, en daar ging het altijd mis, mensen de dierenambulance belden die hem oppakten en ergens onder brachten.

Elk voorjaar/ zomer broeden er diverse eenden in de potten met bamboe, op ons terras, hun eieren uit en dat gaat altijd goed. Nu kwamen we thuis en was een eendenmoeder een kuiken vergeten. Uren hebben we gewacht, maar ze kwam niet terug. Om het kuiken zelf in het water te zetten heeft geen zin, dat zou hij niet overleven. De dierenambulance kwam en wilden hem net inladen om naar de vogelopvang te brengen, toen plots de moeder met 5 kuikens voorbij kwam zwemmen, Met een groot schepnet werd "ons" kuiken te water gelaten. Ik heb echt nog nooit iemand zo gelukkig gezien, als een magneet zwom hij naar zijn moeder en werd door zijn broertjes en zusjes liefdevol opgenomen. Moeders liet het allemaal koud die zwom gewoon door.

De Dierenambulance Almere draait geheel op vrijwilligers. Het zou dus leuk zijn om ze een handje te helpen; dit kan door een eenmalige gift over te maken of donateur te worden. Tevens zoeken ze nog vrijwilligers voor de ambulance en de meldkamer.

Geen opmerkingen: