dinsdag, mei 17, 2011

Extra woord in gedicht Gerard Reve vernielt muur

Steenhouwers zijn nu eenmaal geen dichters, dat blijkt maar weer uit de fout die is gemaakt in het monument voor Gerard Reve, in het Belgische Machelen-Aan-de-Leie. Op de gedichtenmuur is het woord "anders" aan Reves gedicht Credo toegevoegd.

Als persoon met twee rechterhanden zou ik denken dat het gemakkelijk is het gehele gedicht weg te schuren en opnieuw uit te hakken, maar zo eenvoudig blijkt dit niet te kunnen. Men is van plan het overbodige woord "anders" uit de muur te hakken, waardoor er een gat in de muur zal ontstaan. Geen gezicht natuurlijk, maar de burgemeester van het Belgische gehucht weet er een leuke symbolische draai aan te geven: "door het gat wordt het mogelijk om dwars door de muur te kijken, wat de leegte en de duisternis in het gedicht symboliseert. Vooral 's nachts, wanneer het monument verlicht is, wordt de symboliek van het gedicht versterkt." Overdag zijn struiken en bomen te zien door de toekomstige opening".

Waarschijnlijk is het gewoon een truc van de steenhouwerij, die zo heel wat extra geld kan verdienen. Zo'n gedicht moet natuurlijk per letter betaald worden, waardoor er eerst al zes letters extra gerekend konden worden. Nu moet het hele woord weggehakt worden, wat ook wel weer het nodige zal opleveren. De een zijn dood....

Credo

Niets te verwachten, niets te hopen:
er rest mij niets (anders) dan duisternis en Dood.
Ik zie het, maar ik wankel niet: wie Gij ook zijt,
U heb ik lief, met heel mijn hart, met al mijn Bloed.

Bronnen
De Standaard
Topconstruct
Gedichten nl

Geen opmerkingen: