maandag, september 20, 2010

Egyptische wijn

Wat kan een mens zich beroerd voelen. Ik denk dat ik een soort griep heb, in ieder geval heb ik hoge koorts, doet alles zeer, heb ik benauwdheidsklachten en gewoon algehele malaise.
Toch ben ik ik nooit zo ziek geweest in mijn leven als van twee slokken Egyptische wijn.

Het is lang geleden, toen we nog vaak naar Taba gingen, en samen met dit soort ongemakken ook wel een van de redenen dat dat nu niet meer het geval is. Bij het drinken van de gewraakte slokken wijn brandde het gelijk in mijn keel en werd ik ook vrijwel direct misselijk. Van de eerste dagen daarna kan ik mijzelf niets herinneren, die heb ik in een soort coma beleefd. Achteraf bleek er vergiftigde wijn te zijn waar nagellak remover doorheen zat, maar maak dat het Hilton maar eens wijs, die wasten hun handen in onschuld. In ieder geval heb ik het hele avontuur ternauwernood overleefd, en dat was dan ook de laatste keer dat ik Egyptische wijn heb gedronken.

Toch ziet het ernaar uit dat Egyptische wijn zich binnenkort zal kunnen meten met de beste wijnen ter aarde. Dit omdat Al Ahram Beverages, de Egyptische dochter van bierbrouwer Heineken, zich in Egypte gaat richten op de ontwikkeling van de wijnmarkt.
Volgens Marc Busain, leidinggevende van het project moet er vooral worden geïnvesteerd in het vergroten van de lokale wijnkennis. 'Wij hebben gekoelde warenhuizen, maar dan ga je naar een winkel en zie je wijn opgeslagen op 45, 50 graden in de zon. In een dag is je wijn dan gekookt.' Daarom heeft Al Ahram wijnexperts ingehuurd en probeert het werknemers van restaurants, winkels en bars te onderwijzen.

Heineken heeft over de afgelopen jaren in Egypte ongeveer 10 miljoen euro gestoken in kwaliteitsverbetering van zijn wijn. Er zijn onder meer nieuwe machines gekocht. Verder zijn nieuwe wijnmerken in de markt gezet. Een obstakel is dat alcoholreclame in het overwegend islamitische land aan banden is gelegd.

Bron
Distrifood

Labels: Egyptische wijn, Egypte, alcohol, islam, Heineken, kwaliteit

Geen opmerkingen: