woensdag, oktober 28, 2009

Is God racistisch?

In de UK gaat de Supreme Court zich deze week op glad ijs begeven, deze gaat namelijk definieren wie wel en wie niet tot het Jodendom behoren. Dit is opmerkelijk te noemen in een land met een duidelijke scheiding tussen kerk en staat.

De definiering van een religie hoort bij uitstek thuis bij een religie zelf, niet als het om een religieuze staatsschool gaat vindt de Supreme Court. De zaak is aanhangig gemaakt door twee ouderparen die hun kind geweigerd zagen worden op de overvolle joodse King David primary school. De school stelt dat een kind joods moet zijn om toegelaten te worden en de joodse God zegt dat dit alleen het geval is als de moeder joods is. De ouders van de afgewezen kinderen vinden dat dit racistisch is.

De uitspraak gaat zeker grote gevolgen hebben voor andere religieuze scholen in de UK. Ook bijvoorbeeld katholieke scholen stellen harde eisen voor toelating, zo moeten de kinderen in ieder geval katholiek gedoopt zijn. Tevens ontkomt de staat er nu niet aan religies te gaan definieren, en dan krijgen we dus de discussie hoe je geloof kunt definieren. Is het een kwestie van wie je bent? Wat je gelooft? Of wat je doet?

De definitie van "wie is joods" en jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het Jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods. Deuteronomium 7:1-5; hier vermeldt de Thora dat een kind met alleen een niet-joodse vader van het Jodendom verwijderd kan raken maar dat dit niet het geval is voor een kind van een niet-joodse moeder, aangezien het kind sowieso niet-joods is. In Leviticus 24:10 wordt gesproken over de zoon uit de relatie van een Israëlitische vrouw met een Egyptische man die wordt beschouwd als een deel van het volk. En ten slotte verwijst in het jaar 458 v. Chr. de schrijver Ezra hier ook naar in het Bijbelboek Ezra 10:2-3 bij zijn oproep aan de Joodse priesters om te scheiden van hun niet-Joodse vrouwen.

Als we God nu gewoon zien als één universele kracht/ energie, dan zijn we gelijk van het probleem af wie wel en wie niet tot een bepaalde religie behoort. Want is deze hokjesmentaliteit niet helemaal uit de tijd? Het zou in ieder geval heel wat oorlogen schelen.

Bronnen
BBC News
Wikipedia
Converting to Judaism

Labels: religie, Jodendom, bekeren, religieus onderwijs, joods, Supreme Court

1 opmerking:

Kabolli zei

de traditionele religies zijn aan een hopeloos achterhoede gevecht bezig....daarom klinkt hun geschreeeeuw zo luid. Met het instorten van de maatschappij zoals wij die nu kennen zullen ook zij verdwijen :-)