zondag, oktober 11, 2009

Douwe 60, wij vieren mee

Op 7 oktober is onze vriend Douwe 60 geworden onder de Griekse zon van Telendos. Gisteravond, nog maar net een dag terug en nog maar amper geacclimatiseerd, vierde hij dit met zijn vrienden bij Tantes Bistro in Utrecht. Ook wij behoorden tot de gelukkigen die een uitnodiging hadden gekregen.

Niet voor niets is het dichter Douwe, dit bleek ook weer uit de poetische uitnodiging:
Onder de Griekse zon want thuis hoop ik op
7 oktober 60 jaar te worden.
Niet achterom maar vooruitkijkend weet ik
dat ik nog 46 jaar bij jullie zal zijn.
Tot verdriet van sommigen, tot vreugde van anderen.
Om deze tijdsgebeurtenis handen en voeten te geven stel ik voor
het samen te vieren op zaterdag 10 oktober.
Samen blijft betekenis houden in mijn leven.
Samen betekent voor mij ook vieren met de mensen
die vooral in deze eeuw belangrijk voor mij zijn geweest
en dat hopelijk zullen blijven.

Het feest begon met een drankje in de werfkelder, waar de jarige gefeliciteerd kon worden en de gasten met elkaar kennis konden maken. Dit was heel leuk want wij kenden niemand, maar hebben de laatste jaren wel kennis kunnen maken met iedereen via de verhalen van Douwe. Zo herkenden wij iedereen direct en dit was wederzijds. De stemming en sfeer was gelijk goed en hierna gingen wij dan ook eensgezind aan tafel in een ander keldergewelf. Daar troffen wij een bijzonder gezellige ambiance en mooi gedekte tafel.

Het eten was voortreffelijk, iedereen kon een drie-gangenmenu kiezen, wat bijzonder moeilijk was daar alle opties even lekker klonken. De hoeveelheden waren dusdanig dat ik nog niet de helft op kon. Het nagerecht werd boven bij de open haard geserveerd, en ik zat al zo vol dat ze mij de trap wel op konden rollen. Het nagerecht was echter zo lekker dat we dat ons toch ook nog hebben laten smaken. Zo rond de open haard geeft nog eens extra sfeer en iedereen zat dan ook gezellig. Vooral met Douwes eetvriendin Els klikte het erg goed. Els is een erg sociale, gezellige vrouw en kwam zojuist terug van Kreta. Jaren geleden zijn wij daar ook eens geweest en werden daar overal bot en onvriendelijk ontvangen, dachten we eerst nog dat het misschien aan ons had gelegen, niets blijkt minder waar want zelfs Els was nergens vriendelijk onthaald. Dat bevestigt maar weer eens hoe een goede keuze Telendos is.

Het feestvarken zelf straalde de hele avond, hij zei zelf dat hij dit na 60 jaar nog eens over zal doen, hier houden we hem aan!

Labels: Tantes Bistro, Utrecht, dichter Douwe, verjaardag, diner, open haard, Telendos, 60 jaar

Geen opmerkingen: