woensdag, september 30, 2009

(un)Happy consumer: bankieren geeft weer een goed gevoel met Triodos

Naar aanleiding van het grote aantal skimmingincidenten en het graaigedrag bij de grootbanken. Heb ik onlangs besloten om op zoek te gaan naar een andere bank, na veel wikken en wegen besloot ik over te stappen naar Triodos, de enige onafhankelijke duurzame bank van Nederland.

Op mijn zoektocht heb ik onder andere ook gekeken naar de DSB, dewelke de laatste tijd wel in een erg slecht daglicht staat. Bovendien blijkt de DSB nieuwe klanten die niet over een Nederlands paspoort beschikken tot extra administratieve handelingen te dwingen die totaal irrelevant zijn. Ook ASN leek omwille van het duurzame imago een optie maar deze bank komt uit vakbondshoek wat mij dan toch weer een naar bijsmaakje geeft.

Zo ben ik dus uiteindelijk bij Triodos terechtgekomen en ik ben erg blij met deze keuze.
Triodos Bank financiert alleen bedrijven en projecten met een meerwaarde op sociaal, milieu en cultureel gebied en waakt erover geen mens- en milieuonvriendelijke industrieën te steunen.

De overgang verloopt dank zij de overstapservice ( een initiatief van alle Nederlandse banken) erg soepel. Vanaf de gekozen datum worden alle inkomsten automatisch doorgestort naar de nieuwe bankrekening en ook de overschakeling van alle automatische betalingen gaat naadloos. Het enige smetje was dat ING het toch nog even nodig vond om mijn credit card tijdens mijn vakantie, zonder voorafgaande waarschuwing, te blokkeren maar gelukkig had ik nog een Visa van een onafhankelijke instelling op zak.

Verder kan ik melden dat Triodos over buitengewoon aardig en behulpzaam personeel beschikt, internetbankieren met de identifier zeer veilig en vlot verloopt en de kans op skimming gezien de strenge veiligheidsmaatregelen bij Triodos nagenoeg nihil is. (het is namelijk bij Triodos niet mogelijk dat men je betaalrekening tot op de bodem leeg trekt zoals bij de ING). Het enige wat ik nog mis bij Triodos is de mogelijkheid om met Ideal te betalen en een duurzame credit card maar ik ga ervan uit dat dit gezien de enorme doch gezonde groei die Triodos doormaakt slechts een kwestie van tijd is.

Geen opmerkingen: