maandag, september 14, 2009

Afrikadag Almere

Na jaren besloten wij gisteren de Afrikadag in Almere weer eens te bezoeken. En daar bleek veel veranderd. Was het vroeger een kleinschalig evenement, nu is het echt een drukbezochte happening en is het ook qua formaat behoorlijk uitgebreid. Het was dan ook alweer de 10e keer dat dit evenement op De Kemphaan plaatsvond en wij hopen dat dit nog vele tientallen jaren door zal gaan.

Gevolg van de grote drukte is dat er nu parkeerwachters zijn aangesteld. Parkeerswachters en ik dat gaat nooit goed samen. Het duurde dus even voor de auto naar ieders tevredenheid geparkeerd was. We stonden nogal ver weg, maar gelukkig ging iedereen erheen dus besloten we maar een kordaat groepje te volgen, die wisten vast de kortste weg wel. Dat bleek want zij gingen dwars door het bos, het was nog een mooie wandeling ook, en na enige tijd arriveerden wij op het festivalterrein.

Het weer liet soms wat te wensen over, maar voor de rest zat de sfeer er goed in. Er waren ontzettend veel activiteiten voor jong en oud, geweldige optredens en enorm veel leuke kraampjes waar zoveel leuke, aparte dingen te koop waren dat het met maar goed was dat er geen pinautomaat was, zodat wij nog net niet met een volgeladen vrachtwagen huiswaarts keerden. Zo zag ik nog een prachtige Voodoo jurk, helaas had ik daar niet voldoende contant geld meer voor. De jurk werd aangeprezen door een lieve vrouw. Ze vertelde dat de jurk in Zuid-Afrika was gemaakt. Al zag ik gelijk wel in dat er eigenlijk geen gelegenheden zouden zijn om de jurk te dragen (tenzij je er van houdt erg op te vallen), heb ik er toch wel een tijdje staan dralen.

Na een fantastisch optreden door Africa Experience was er nog een workshop Surinaams hoofddoek vouwen, het leek mij enig, maar Michael vond het wel welletjes op dat moment. En inderdaad is het wel een vaardigheid waar ik verder weinig aan gehad zou hebben.

Volgeladen met leuke spullen en met tassen vol lekkere hapjes keerden wij huiswaarts. Tot onze grote schrik zagen wij nu pas dat we het terrein in omgekeerde volgorde hadden doorkruist en zo verlieten wij door de ingang het feest, en wat bleek...er moest 2,50 entree worden betaald. Wij schaamden ons rot, we hadden dus de verkeerde mensen gevolgd bij het naar binnengaan.
Bij Stichting Aap wilden we nog even het Almeerse leeuwtje Mufasa goedendag zeggen, maar hij was helaas nog niet buiten.

2 opmerkingen:

afrikadag almere zei

Beste Erika,

Mijn naam is Pieter van der Linden en ik organiseer de Afrikadag namens de stichting SamenWerk.
Ik begrijp dat je zondag per ongeluk grais naar binnen bent gekomen en vraag je daarom vriendelijk om alsnog de entree voor jouw mensen te betalen. Ons festival draait zonder winstoogmerk en met alleen maar vrijwilligers. Maar de enree opbrengsten hebben we hard nodig om onze kosten te dekken. Als wij eindigen met een tekort gaat dat ten koste van het geld dat we in Ghana aan ontwikkelingsprojecten uitgeven. Ik zou het op prijs stellen als je alsnog jouw bijdrage levert aan het festival zodat we ook volgend jaar weer een Afrikadag kunnen organiseren.

Vriendelijke groet,

Pieter van der Linden
Stichting SamenWerk
Postbus 200
1300 AE Almere
036-5399424
www.samenwerk.nl
samenwerk@almere.nl
ABN AMRO 50 95 47 079

Barbapapa zei

Dat is wel durven :-)

Misschien kunnen zij dan voor die 5 euro extra het volgende jaar wegwijzers kopen.

Ik zou ff een factuur opmaken voor de reclame voor het evenement op het blog....kun je verrekenen.